Індивідуальний підхід у вихованні дітей різних типів темпераменту
Темперамент
дитини - один із найважливіших орієнтирів у здійсненні індивідуального підходу
в її вихованні. Як зазначає київський психолог В. У. Кузьменко,
"Індивідуальний підхід у вихованні - це варіативне використання педагогом
цілісної системи засобів, форм, методів та прийомів виховної роботи з
урахуванням комплексу індивідуальних відмінностей дітей" (Кузьменко В. У.
Індивідуальний підхід: десять кроків // Дошкільне виховання. - 2006. - № 7. -С.
10-12). На думку дослідниці, успішне здійснення індивідуального підходу у
вихованні залежить від наступних передумов:
- поєднання
індивідуально-диференційованого підходу до дитини із вихованням дитячого
колективу;
- опора на
позитивне у характері та особистості вихованця; спрямованість педагогічної
роботи на подолання наявних у нього негативних проявів;
- визначення
причин формування індивідуальних відмінностей (особливості вищої нервової
діяльності, умов життя та виховання);
- єдність
вимог до дитини з боку дорослих (педагогів, батьків таін.);
-
системність у здійсненні індивідуального підходу, єдність та послідовність його
етапів, що утворюють неперервний цикл.
Змістом
окремого циклу в індивідуальному підході є послідовність десяти етапів:
1) попереднє
виявлення індивідуальних особливостей розвитку;
2) аналіз
отриманої інформації з метою встановлення позитивних та проблемних аспектів
розвитку дитини, причин їх виникнення;
3) фіксація
результатів діагностування у щоденниках спостережень, психологічних паспортах
дітей та психологічному "портреті" дитячої групи;
4)
систематизація, узагальнення та аналіз результатів вивчення індивідуальних
особливостей розвитку дитини;
5)
визначення першорядних та другорядних індивідуальних завдань роботи з дітьми та
їхніми родинами;
6) вибір
адекватних методів і прийомів, форм та засобів виховної роботи;
7)
визначення варіативного навчального змісту;
8) створення
та комплектація варіативного предметно-ігрового середовища розвитку дитини;
9) практичне
здійснення індивідуального підходу в навчально-виховному процесі;
10)
прогнозування стратегії і тактики навчання та виховання. Тип темпераменту -
одна з найважливіших умов походженняіндивідуально-своєрідних рис характеру. Від
властивостей темпераменту залежать динамічні (швидкість, сила, інтенсивність)
особливості характеру. Властивості темпераменту можуть сприяти або протидіяти
розвитку певних якостей особистості (холерику легше стати хоробрим, ніж меланхоліку).
Тип темпераменту певним чином зумовлює недоліки характеру при послабленні
виховання. У такому випадку сангвінік недостатньо зосереджений, похапливий,
поверховий, легковажний. Холерик - нестриманий, конфліктний, агресивний,
невитриманий. Флегматик - млявий, байдужий, консервативний.
Меланхолік
відзначається хворобливою вразливістю, замкнутістю, відчуженістю, безволлям.
Вроджені динамічні можливості дітей - це ті вихідні умови, в яких повинен діяти
вихователь, реалізуючи свої професійні цілі. А відтак, для дітей кожного типу
темпераменту актуальними є певні виховні задачі.
Так, для сангвініків
важливо забезпечити збереження їх інтересів, формувати вміння розгортати
сюжет гри, знаходити в ньому нові повороти, повертатись до розпочатої роботи та
завершувати її. Враховуючи знижену сензитивність, варто звернути увагу на
формування симпатії до оточуючих, вміння розуміти та враховувати інтереси інших
людей - і дорослих, і ровесників.
Для холерика
властива висока реактивність, підвищено збудлива реакція на оточуюче.
Дитина погано керує собою у незвичних ситуаціях. Тоді слід забезпечити особливо
уважний контроль з боку дорослого. З ровесниками такі діти поводяться
нестримано, іноді конфліктно й агресивно. Тому дорослому варто навчати таких
дітей взаємодіяти з іншими, знаходити з ними спільну мову. Холериків, які
внаслідок швидкої втомлюваності часто порушують поведінку, не слід жорстко
карати, важливіше - створити умови, що попереджають перевантаження дитини та
надмірне збудження нервової системи, включити малюка у цікаву й захопливу
справу.
Дитина-меланхолік
відзначається
мрійливістю, деякою відчуженістю від інших дітей, надмірно чутливі до
емоційного ставлення до них оточуючих. Тому у виховних впливах мають переважати
заохочення над осудом і покаранням. Такі діти чуйно реагують на негаразди свої
та ровесників, потребують у ці моменти моральної підтримки, висловлення
дорослими впевненості в їх силах і можливостях. Щоб дитина успішно долала
труднощі в роботі, потрібно підкреслювати її успіхи, посилювати позитивні
емоції. У спілкуванні з ровесниками меланхоліки уникають галасливих забав та
ігор, прагнуть до спокійних ігор. Якщо таких партнерів їй знайти не вдається,
то грається на самоті. Отже потрібно залучати таких дітей у колективні справи,
знаходячи посильну для їх виконання роль.
Динамічні
особливості психіки дітей проявляються і у мірі їх фізичної активності - рухливості.
Вихователів та батьків турбують, насамперед, надмірно повільні або надмірно
рухливі діти. Їх, як правило, не так багато у групі дитячого садка, але вони
можуть розбалансовувати чітко встановлений для всіх режим дня, виконуючи дуже
швидко, або дуже повільно окремі режимні моменти.
Діти з
уповільненою поведінкою постійно перебувають у невиграшних для себе ситуаціях:
коли всі вже закінчили одягатись і пішли на прогулянку, ця дитина ще у
роздягальні; всі пообідали, а ця дитина ще за столом тощо. Їх намагання робити
щось швидше призводять до розпаду діяльності, коли дитина стає взагалі
нездатною до її виконання. Водночас, такі діти можуть бути дуже чутливими до
зауважень дорослих, в них виникає підвищена мотивація їх уникнення. Вони
глибоко переживають свою уповільненість, стають замкненими, неконтактними. М.
М. Кольцова рекомендує у роботі з цими дітьми враховувати наступні
застереження:
- входження
в роботу вимагає часу, поспіх ще більше гальмує інертну дитину;
- у вимогах
і вказівках використовується тільки спокійний, рівний тон, адже малюк діє не
навмисне, а тому, що інакше не може;
- будь-яке
навантаження, завдання даються на позитивному емоційному фоні, включають
елемент гри.
Надмірно
рухливі діти випереджують одноліток у більшості справ, причому не завжди при
збереженні якості виконання. Причиною такого явища є зниження здатності до
самоконтролю, зумовлене швидкою втратою інтересу до роботи. Таких дітей варто
залучати до допомоги іншим, у тому числі, повільним дітям, стежачи при цьому
щоб допомагаючий не виявляв зверхності, нетерплячості, зарозумілості.
Примушення дитини стримувати свої рухи, сидіти тихо негативно позначаються на
стані нервової системи, призводять до її перезбудження. Варто врахувати
закономірності підтримання інтересу до справи у таких дітей, давати їм особливо
захоплюючі завдання, включати у ігри з ровесниками, які вміють урізноманітнити
сюжет, наситити його цікавим змістом. Спільне виконання доручень з дітьми, які
вміють аргументовано оцінювати роботу ровесників, сприяє розвитку в них навичок
самоконтролю, більш критичного ставлення до результатів роботи.
Як зауважив
В. О. Сухомлинський, за зовнішньою рухливістю дітей можуть приховуватись
хвороби серцево-судинної, травної, нервової систем. Незважаючи на враження, що такі діти
витривалі, їх нервова система потребує захисту. Слід попередити перезбудження
нервової системи. що часто виникає у надмірно рухливих дітей, Для цього
дорослому необхідно забезпечити чіткий розпорядок дня, спокійне, але настійливе
пред'явлення вимог.
При роботі з
дошкільниками використовуються різні тактики врахування властивостей їх
темпераменту і вікових особливостей (Т. Чиркова).
Перша
орієнтована на створення умов, необхідних для нормального розвитку дитини. Для однієї
дитини важливо забезпечити постійний контакт з ровесниками, інтенсивне
спілкування з ними; для іншої - передбачити ігри на самоті, моменти
усамітнення. Один дошкільник прекрасно справляється з роботою в умовах
відволікаючих факторів (шуму, гри інших дітей, присутності сторонніх людей);
інший - потребує повної тиші та спокою. Тактика особливо ефективна на ранніх
етапах онтогенезу, зокрема, у немовлячому віці. Недоліком її є те, що може
знизитись адаптабельність психіки й організму до умов середовища.
Друга
тактика передбачає формування у дитини рис вдачі, що компенсують негативні
особливості властивостей темпераменту. Її реалізація вимагає досить
тривалого періоду часу, терплячості та наполегливості дорослого. Для
меланхоліка та флегматика їх повільність компенсується більш тривалою та
ретельною підготовкою до роботи, більшою посидючістю.
Третій
варіант в роботі вихователя передбачає посилення позитивних і послаблення
негативних сторін у поведінці дитини. Дітей слід навчати користуватись
своїми перевагами, залежними від типу темпераменту. Є ситуації, в яких повною
мірою виявляються переваги одного з типів темпераменту та "програють"
інші типи. Наприклад, для меланхоліка характерний підвищений рівень
тривожності, пов'язаний з високою сензитивністю. Остання зумовлює високу
вразливість і образливість. Такі діти довго і серйозно переживають невдачі, що
може призвести до невпевненості. Водночас тривожність - важливий фактор
емоційності і може стимулювати активність і саморегуляцію діяльності, а її
відсутність знижує ефективність роботи. Тривожності не можна позбутися цілком,
але зумовлені нею несміливість, невпевненість, емоційна скутість успішно
долаються при формуванні навичок діяльності і стимулюванні переживань успіху
[153, с. 288].
Головний
принцип врахування властивостей темпераменту дітей у їх вихованні полягає у
тому, щоб досягти переходу від забезпечення зовнішніх умов, сприятливих для
дитини певного типу темпераменту, до озброєння дитини навичками саморегуляції,
що дозволяють їй самостійно нівелювати вплив темпераменту на діяльність
незалежно від зовнішньої ситуації.
ВИСНОВКИ
про
індивідуальний підхід у вихованні дітей різного типу темпераменту:
-
темперамент дитини - один із найважливіших орієнтирів у здійсненні
індивідуального підходу в її вихованні;
- сутністю
індивідуального підходу у вихованні виступає варіативне використання педагогом
цілісної системи виховної роботи з врахуванням індивідуальності дитини;
- успішне
здійснення індивідуального підходу у вихованні передбачає багатокомпонентну та
водночас єдину систему розробки та реалізації індивідуальних виховних програм;
- для дітей
кожного типу темпераменту актуальними є певні виховні задачі;
-
індивідуального підходу вимагають діти з різною мірою їх фізичної активності -
рухливості;
- тактики
врахування типів темпераменту дітей полягають, як у створенні сприятливих
зовнішніх умов, так і в озброєнні дітей вміннями саморегуляції.
Хваліть
частіше
·
Плюси
У найменшому
уживаються разом безтурботність, ніжність, авантюризм. Ці діти часто
артистичні, що необхідно їм, щоб завжди залишатися в центрі загальної уваги.
При цьому молодший, так само як і середній, вчиться вести мирні переговори,
розвиваючи навички дипломатії, тому що швидко розуміє, що сила в досягненні
мети (в зіткненні з більш сильними «старшим» і «середнім») малоефективна.
Молодші діти популярні серед однолітків і вміють ладнати з людьми.
·
Мінуси
Наймолодшому
приділяється основна увага і прощається більше, ніж іншим. Звикаючи весь час
покладатися на допомогу старших, він часто пасує перед труднощами і швидко
здається. Нерідко він позбавлений самодисципліни і стикається з труднощами у
прийнятті рішень; звик до постійної опіки рідних та заниженою вимогливості,
молодший нерідко зростає ледачим, інфантильним і залежним, може почати
проявляти егоїзм, бажання завжди добиватися свого.
Направити в
потрібне русло
Щоб не
розпестити крихту, встановлюйте рамки капризів і уникайте надмірною і
необгрунтованою похвали. Але не можна бути скупим на «похвалу в кредит»:
повісьте на магніт малюнок, який він старанно малював. Навіть якщо результат
залишає бажати кращого, такий жест надихне маленького на нові старання. Коли у
нього щось не виходить і він роздратований, підтримайте дитину, запевняє, що
все вийде. Не залишайте без уваги будь-які досягнення, навіть якщо вони
здаються вам очевидними: ваша участь і чуйність зміцнять його рішучість
освоювати нові вміння без оглядки на більш старших дітей. Ваше завдання -
стимулювати розвиток молодшого дитини і сприяти розкриттю її здібностей та
інтересів. Адже тим чи іншим способом молодший все життя намагається наздогнати
старших, але досягти успіху зможе тільки завдяки своїм власним нахилам.
Слідкуйте, щоб молодший теж брав участь у домашніх клопотах. Якщо ви завжди
будете звільняти третю дитину від турбот, тому що «він, адже такий маленький!»,
Це породить невдоволення у старших хлопців, ускладнивши взаємини між дітьми.
Привчайте малюка до діяльності - знаходите примітивні завдання, які він зможе
виконувати, малюк не повинен відчувати себе привілейованої особливої, на якого
не діють домашні правила. Не заохочуйте звичку ябедничати і доносити на старших
братів і сестер. Вчіть дитину шукати потрібні слова, щоб домовитися з братом чи
сестрою без залучення дорослих.
Немає коментарів:
Дописати коментар