четвер, 16 листопада 2017 р.

СТИМУЛЮВАННЯ УЯВИ У ДІТЕЙ

Кожна дитина – талант, який треба розкрити
«Біном фантазії» – це збірка вправ, які допомагають розкривати, розвивати творчі  літературно – поетичні здібності старших дошкільнят, активізують словниковий запас дітей, формують світоглядні уявлення.

Досить широко застосовується сучасними педагогами Біном фантазії - це прийом стимулювання уяви у дітей шляхом комбінування різних пар слів. Придумав цей метод Джанні Родарі у книзі "Граматика фантазії". А принцип дії простий — беруться будь-які два слова (біном), не пов’язані безпосередньо один з одним, і на їх основі будуються різні ситуаційні комбінації. Класичний приклад зв’язка "пес-шафа". Це і шафа пса, і пес в шафі, і пес на шафі і т. д. 
Новий образ може з'явитися, якщо взяти два слова, між якими є певна змістова дистанція. Це активізує уяву, внаслідок чого утворюється єдине фантастичне ціле. Слова використовуються не в їх звичайному значенні, вони звільнені з мовного ряду, в якому звично фігурують.
Наприклад:  «бджола» і «лампа» (поєднані за допомогою прийменника), бджолина лампа,  лампова бджола,  бджола в лампі, лампа в бджолі, бджола з лампи, лампа з бджоли, бджола на лампі, лампа на бджолі, бджола під лампою, лампа бід бджолою, бджола між лампами, лампа між бджолами.
Кожне з цих поєднань може бути основою для вигадування конкретних ситуацій, з яких утворюється казка.
Їжачкова книжечка (казка)
Під великим розкішним дубом  притулилася маленька хатинка їжачка Тіма. Затишна, тепла,  дуже подобалась лісовому мешканцю.
Крокуючи лісом,  Тім знайшов цікаву книжку з малюнками. Сів на пеньок і почав її розглядати. Малюнки були різнокольоровими: весняні квіти-першоцвіти, веселі пташки, ласкаве сонечко, стрімкий потічок, грибок-лісовичок. Але прочитати, що  написано Тім не вмів.  Їжачок вирішив знайти когось, хто допоможе прочитати йому книжечку. Пролітала   Сорока – білобока.
- Добрий день ,Білобоко! А   ти вмієш читати? – запитав Їжачок.
- Так, друже, я вмію все на світі робити, - відповіла Сорока.
- Давай   книжечку,  я тобі її прочитаю.
Сорока перевертала книгу  вліво,  вправо, догори,  але нічого  вона не змоглапрочитати, боцебула нелегка справа. Жбурнула книжку геть та й  полетіла. Їжачок не розгубився, підняв книжечку і пішовдалішукати того, хто б змігйомудопомогти …
Конструювання загадок
Цей прийом - стимулювання творчості - в символічній формі відображає дитячий досвід пізнання дійсності. Наприклад, складання загадки про гумку.
1. Відсторонення (гумка – гумовий прямокутничок, якщо ним провести по поверхні , де напис зроблений олівцем,  він зникне)
2. Асоціація та порівняння (поверхня може бути світлого кольору або розділена на дві частини: світлу та  темну).
3.Метаморфічне визначення (це щось таке, що робить поверхню чистою від олівця). І ось загадка набуває такого вигляду :
Всі малюнки олівця зникнуть швидко без кінця.
Придумування історії з новим словом
Дітям пропонуються слова з казки, на основі яких вони придумують нову історію, наприклад,  казка «Рукавичка»: мишка, жабка, вовчик, лисичка, кабан, зайчик. Нове слово – грибок. Історія може  бути такою. 
Прибіг кабан до рукавички  і  проситься жити. Пустили його звірі. Ось – ось вона трісне. Кабан каже: «За те ,що ви мене пустили у своє житло, я вам гостинця приготував – великого  смачного  гриба – боровичка. Ходімо швидше – поласуємо ним. Він такий великий, що на всіх вистачить».
Пішли друзі на лісову галявину.  Теплий дощик зробив справжнє диво – гриб виріс великий-превеликий.  Під ним вмістилася вся звірина команда і ще місце було. Їли його три дні і три ночі, а він усе ріс собі і ріс, бо дощик пройшов чарівний і  грибок  залишався непошкодженим на радість звірятам. Ось  яке  справжнє   лісове  диво!
Казка навиворіт
Прийом перетворення казки цінний не тільки для розвитку пародіювання. З його допомогою можна визначити вихідну точку для вільної розповіді, яка самостійно розгортається в будь – якому іншому напрямку, наприклад:
«Жили собі Дід та Баба, а в них Курочка ряба. Знесла Курочка незвичайне яєчко – казкове, яке виконувало всі бажання старих. Перше бажання  – жити в мирі та злагоді многії, многії роки. Друге – щоб було доволі, що їсти  - хліб і до хліба. Третє –щоб Курочка щоденно дарувала Бабусі та Дідусю прості яєчка.
Створення «вінегрету» з казок
Суть цього прийому полягає в тому, що події з різних казок  переплутуються й розгортаються за новим сюжетом. Наприклад:
Котиться, котиться Колобок, а назустріч йому Червона Шапочка.
- Колобок, Колобок,  ходімо до моєї бабусі в гості, -сказала Червона Шапочка. -А поки ми будемо йти лісом, я тебе навчу нової пісеньки.
            Ми веселі друзі лісовою стежкою йдемо. Гостинці бабусі    разом несемо.
Створення віршів–чистомовок
Під  час вивчення букв першокласники самостійно вчаться складати римовані закінчення віршів–чистомовок.
Буква «Н»                                                    Буква «С»
На- на – на – прийшла вес…           Са – са-са – сіла на ніс о..
Но –но – но – добірнезер..               Су- су – су – я водичку не..
Ну – ну – ну-житечканаж..               Си – си – си- співучі голо..
Ні – ні – ні – сонце у вік..                 Сі – сі – сі – діти у лі..
Не – не – не – впіймайме..
Вправа – гра «Скажи потрібні слова»
Працюючи над римою у створенні віршів, часто використовую вірші, де діти разом підбирають за змістом слова, наприклад:
Зіна в зошиті …(писала)               Для письма, сказати прошу,
Потім казочку …(читала).            Нам потрібновзяти …(зошит).
Телевізор подивилась,                   Коженучень і щоденно
У віконце …(задивилась).             На урок бере…(щоденник).
Ковзани мерщій знайшла              Малювать в альбоміцім
І на ковзанку …(пішла).                Допоможуть …(олівці).
                                                         Ручки й олівці, щоб знали,
                                                          Ми кладемо у …(пенали).
Казка про велику букву
Жила-була маленька буква. ЇЇ зовсім ніхто не помічав: пропускали, недописували, робили помилки.
Сумно стало маленькій букві і вона вирішила відстояти себе.
Одного разу маленька буква вирішила: «Спробую я із середини слова стати на початок. О диво, що сталося?!» Почали маленьку букву поважати, стали писати більшою. Сподобалось це букві, але здалося, що цього замало. Вирішила вона стати в назви міст, сіл, морів, рік, гір, долин. Заповажали букву ще більше. Маючи такий успіх, вона стала в імена, прізвища, по батькові. Від цього буква стала більшати, товстішати, виросла великою. Вона стала у таких словах як Батьківщина, Вітчизна…
З тих пір, куди потрапила буква,  слова пишуться з великої літери.               
Завдання для розвитку творчої уяви засобами слова
І. Ознайомлення з найпростішими прийомами розвитку творчої уяви
1. Біном фантазії. Для гри береться два слова, між якими є певна змістова дистанція. Це вимушено активізує уяву, а в результаті виходить єдине фантастичне ціле. Слова потрібно використовувати по в їхньому звичайному значенні, а звільненими з мовного ряду, в якому вони звично фігурують. Наприклад, на етапі підготовки до сприймання казки М. Трублаїні «Про дівчинку Наталочку і сріблясту рибку», дітям пропонується поєднати слова «лебідь» і «черевички», Ці слова можуть буди поєднані за допомогою прийменників: лебідь у черевичках, лебедеві черевички, лебідь біля черевичок. Кожне ці словосполучення може слугувати основою для вигадування конкретних ситуацій, з яких утворюється казка.
2. Довільне додавання префіксів. Цей прийом є одним із способів словотворчості, що полягає у доформуванні слова за рахунок підключення фантазії. Наприклад, суперкіт, віце-черепаха, антивітер, мікроквітка, мікрохмара, максігніздо, замлис, трикорова.
3. Конструювання загадки. Цей прийом стимулювання дитячої творчості у концентрованій, символічній формі відображає дитячий досвід пізнання дійсності У ході такої роботи діти вчаться добирати прикметники-епітети, практично знайомляться з порівняннями.
4. Придумування історії з шостим словом. Дітям даються слова, на основі яких вони вигадують яку-небудь історію. Наприклад, п’ять слів, які підказують сюжет казки «Лисим ка та Журавель»: лисичка, журавлик, кашка, глечик, гості; з шостим словом, наприклад, крокодил.
5. Казка-навиворіт. Метод «вивертання казки навиворіт» цінний не тільки для розвитку пародіювання. З його допомогою можна визначити вихідну точку для вільної розповіді, яка самостійно розгортається в будь-якому іншому напрямку. Наприклад, дівчина з казки «Кривенька качечка» — зла, нечемна. Не допомагає дідові з бабою, а шкодить, псує хатнє майно.
6) Створення вінегрету з казок.
Суть цього методу полягає в тому, що події з різних казок переплітаються й розгалужуються за новим сюжетом. Наприклад, Колобок у лісі зустрічає бременських музикантів і проситься з ними в дорогу.
7) Створення уявних образів за словесним описом.
— Спробуйте уявити озеро таким, яким його побачила автор вірша «Спить озеро» Леся Українка
— Як можна проілюструвати вірш Я. Щоголіва «Осінь»? Які фарби — теплі чи холодні ви використали б?
— Чому вірш Лесі Українки «Вже сонечко в море сіда...» можна назвати «кольоровим»?
— Впізнайте предмет за ознаками: добра, мила, лагідна, найрідніша. (Якщо діти не відгадують, що це за предмет, то вчитель називає, його функцію).
— Впізнайте предмет за діями: повзе, шипить, блищить, жалить.
8. Створення словесних описів образів.
— Розгляньте сюжетний малюнок у підручнику. Пофантазуйте, які події могли б відбуватися, складіть невелике оповідання
— Розкажіть, як описано Дніпро у вірші Т. Шевченка «Реве та стогне Дніпр широкий». Якщо ти бачив Дніпро, то опиши, яким він буває, яким ти його побачив уперше
— Пофантазуйте, на що схожа літера, де живе, що їсть, з ким дружить, який у неї характер?
— Опишіть шум дощу (скрип дверей, шурхіт листочків). Який цей звук — товстий чи тонкий, широкий чи вузький, добрий чи злий, солодкий чи гіркий?
II. Складання творів-мініатюр за опорними словами та словосполученнями
1. Складання маленьких оповідань чи казок за набором опорних слів:
— горобець, струмок, подих весни, бруньки, свіжість, добрий настрій;
— дерево, жолудь, вітер, сон, паросток, дубочок.
2. Складання історій з обов’язковим використанням трьох сліп, які взяті з різних творів.
III. Складання творів-описів на основі узагальнення особистих вражень:
— Складіть кілька речень про квіточку. Не забудьте, що вона, як і ви, мріє, дихає, радіє, сумує, сподівається.
— Уявіть, що у вас в руках пензлик. Опишіть тихий осінній день.
— Спіймайте у долоньку сонячний зайчик. Розкажіть про свої враження.
— Розкажіть про мрії тихого літнього вечора, який нечутно щоразу ночує за вашим вікном.
— Опишіть, яким ви уявляєте фантастичне місто.
— Розкажіть, якою ви уявляєте школу майбутнього.
IV. Придумування казок
1. Створення власної казки-кальки з будь-якої відомої.
2. Переплітання подій різних казок та створення власної оригінальної казки.
V. Складання віршів
1. Доказування чистомовок.
2. Складання римованих віршів на тему. Наприклад:
Ки-ки-ки, ки-ки-ки,
На горищі є мішки.
Ка-ка-ка, ка-ка-ка,...
(Прийшли мишки до мішка).

Ку-ку-ку, ку-ку-ку,
...(Миші з’їли всю муку).
Ко-ко-ко, ко-ко-ко,...
(Гірко плаче Пилинко).

Ок-ок-ок, ок-ок-ок,...
(Це ж був його мішок).

3. Доповнення віршів добиранням слів, що римуються.
4. Відновлення віршів на основі рими і змісту.
Киця любить, як по спинці
(1)
Як дарують їй гостинці,
(3)
Гладжу киценьку свою,
(3)
Кашку, молочко даю.
(4)
5. Складання віршів за римами: кульбаба-баба, травичка- сестричка.
6. Складання віршів-хоку (трирядковий білий вірш-метафора, в якому змальовується певний об’єкт природи). Для об’єкта опису можна взяти, наприклад, краплинку роси на квіточці, світлячків уночі, листочок на воді.
7. Складання віршів-небилидь за одним із початків: «Зустріла жабка слоненя», «Так печемо ми пиріг...».
8. Складання римованих текстів, використовуючи алгоритм створення лімериків.Лімерик є одним із засобів розвитку мовленнєвої творчості. Це короткий вірш, який складається, як правило, з 5 рядків. Лімерик пишеться у жанрі нонсенсу (небилиці, абракадабри). Римовані тексти цього жанру почали складати в Ірландії у місті Лімерик. Лімерик римується таким чином: 1-2 рядок між собою; 3-4 рядок між собою; 5 рядок є висновком і може не римуватися.
Лімерик повинен мати яскраво виражений парадокс або гіперболу. Наприклад:
Жив-був кумедний ведмедик Пух.
Був дуже добрий і навіть любив набридливих мух.
По лісу він собі блукав,
Усіх друзів медом пригощав.
Ось такий чудернацький був ведмедик Пух.

Немає коментарів:

Дописати коментар